De technologische innovaties binnen het project Nano4Sports

May 15, 2019

Het project Nano4Sports heeft als doel om innovatie in het sport, beweeg- en gezondheidsdomein te stimuleren door nieuwe innovatieve oplossingen te ontwikkelen. Met verschillende Nederlandse en Belgische partijen zoals Imec, PSV, Fontys en KU Leuven zijn we op zoek gegaan naar de behoeften van top- en breedtesporters. Met het streven om deze behoeften uiteindelijk tot werkelijkheid te kunnen brengen. InnoSportLab Sport & Beweeg heeft hierbinnen twee rollen: het organiseren van de Nederlandse innovatie labs én het ontwikkelen van technologieën voor Urban Sports.

Voor die laatste ontwikkeling worden eerst de behoeften van urban sporters onderzocht. Vervolgens wordt er hardware gezocht, gecombineerd en getest. De data die hieruit vloeit wordt geanalyseerd en omgezet naar een antwoord op de behoeften van de urban sporters. Dit antwoord dient de sporter óf coach te gaan helpen bij het verbeteren van prestaties of bij het voorkomen van blessures. Een voorbeeld van een case waar we mee bezig zijn is het smart skateboard:

SenSkate
In tegenstelling tot andere sportdisciplines wordt er bij skateboarden nog maar weinig gebruik gemaakt van data en analyse. Urban sporters trainen zichzelf meestal door regelmatig een beweging te oefenen totdat zij deze geperfectioneerd hebben. Uit onderzoek is gebleken dat het slagen van een bepaalde trick voor een skateboarder afhangt van een aantal factoren zoals voetplaatsing, afzetkracht en balans.

De case SenSkate is gestart om technologie te ontwikkelen waarmee we deze factoren kunnen meten. Het resultaat is een slim skateboard dat de rotatie, acceleratie, voetplaatsing en balans van een skater meet zodat we meer inzicht kunnen geven over de uitvoering van een trick. Met deze informatie kunnen we in de toekomst samen met een skater kijken hoe hij/zij een trick kan verbeteren.

Het huidige prototype wordt in samenwerking met professionele skateboarders ontwikkeld, waarbij de focus ligt op het begeleiden van de atleten en coaches tijdens trainingssessies. Door de meetinformatie te verwerken in videobeelden is het bovendien eenvoudig te begrijpen. In de toekomst hopen we met dit product ook de nieuwe generatie skateboarders te helpen om sneller en behendig te leren skaten. Zelfs het automatisch herkennen van uitgevoerde tricks en het verwerken van game elementen behoort op termijn tot de mogelijkheden. Kortom, een innovatie waar veel potentie in zit!

Tot slot hebben we de afgelopen periode in samenwerking met Imec de impact op het lichaam bij freerunners gemeten en worden er conditie analyses uitgevoerd bij urban sporters. Meer informatie hierover? Check hier de projectupdate van het USPC waarin meer toelichting wordt gegeven.